Voltage Stabilizer – Alat Penjimat Minyak Untuk Kereta Dan Motosikal


Dalam perbincangan yang lalu, saya telah mendapat info mengenai fungsi dan kelebihan voltage stabilizer (VS) pada kereta. Tidak kiralah kereta atau motosikal, baik lori atau bas yang pasti kenderaan ini pasti menggunakan bateri sebagai sumber tenaga.
Jadi saya telah tertarik untuk menggunakan VS pada kereta Wira 1.5 Gli (Sedan) saya di mana saya telah membeli VS yang berjenama S******* ini melalui Online yang berharga RM 130.00 pada awal tahun 2009. Saya dapat merasakan ada perubahan pada sistem elektrik kereta saya di mana lampu luar dan dalam kereta menjadi lebih terang dari biasa, A/Cond lagi sejuk dari biasa walaupun volume hanya pada low dan ONkan compressor A/Cond menjadi ringan ketika kereta bergerak dan terdapat kesan pada penjimatan minyak petrol.
Tetapi setelah beberapa bulan, saya telah mendapat maklumat bahawa VS ini sebenarnya boleh di buat sendiri (DIY) hasil dari sumber google. Saya telah cuba membuatnya dan ternyata hasilnya amat memberangsangkan dengan kos yang murah dari yang saya beli pada awalnya dan fungsinya adalah sama dengan VS yang berjenama di luar sana. Jadi anda di beri 2 pilihan untuk memilikinya samada membelinya atau membuat sendiri. Bagi saya membuatnya sendiri adalah satu kepuasan bagi saya kerana ianya telah berjaya.

Hasil DIY VS Kereta – Version 1

Muat turun Proses DIY Voltage Stabilizer

Kepada pemilik kereta yang berminat untuk memiliki VS ini, anda bolehlah membuatnya sendiri atau terus membuat TEMPAHAN dengan saya melalui :

E-mel : asmawie_03@yahoo.com.sg
Harga : RM 90.00 sahaja termasuk pos laju

11 thoughts on “Voltage Stabilizer – Alat Penjimat Minyak Untuk Kereta Dan Motosikal

  1. salam, memang berkesan alat penjimatan minyak ni, terutama air-cond sejuk, lampu terang, minyak ok cantik ada jimat…nanti nak promot dgn kawan2 semua

  2. Tq, alhamdullilah ada kesan ok la tu..baru la ada penjimatan dari segi kewangan..bulan 9 ni minyak dah nak naik, sama-sama kita promote kt member-member ok!

  3. Senang je. Mula-mula buka bonet kereta anda dan cari bateri kereta kat mana, mesti tahu kan? Buka penutup fius 10A dan tanggalkan fius tu dulu. Tujuan fius ni adalah sebagai suis dan melindungi litar elektronik lain pada kereta bila ada short circuit VS. Ada 2 kabel ( +ve & -ve), buka nut 10mm pada terminal bateri kereta, salah 1 dulu pasang dan ketatkan nut. Kalau terminal bateri tertanggal mesti alarm akan meraung, kena reset button alarm kereta anda. Pastikan sambungan betul, kabel +ve pada terminal +ve bateri kereta, begitu juga sebaliknya. Lekatkan VS ini pada bahagian tepi bateri kereta ,mengikut cita rasa anda dan pasang fius beserta penutup fius itu semula. Langkah ini salah satu boleh didahulukan. Kemudian ketika ketatkan penutup fius tadi ,LED akan menyala menandakan VS itu berfungsi. So xyah cari pomen nak pasang benda ini ok!

  4. Pingback: Harga Minyak Petrol Naik 1 September 2009 – Jangan Kita Naik Minyak! « Blog Elektrik & Elektronik

  5. Assalam,
    Tuan kalau saya nak oder macamana yer untuk kereta dan macamana nak kontek tuan dan lokasi tuan,

    Sekian

  6. boleh hubungi saya melalui no phone 0197233465, lokasi di seri manjung lumut perak. terima kasih.

  7. Sangat2x berterima kasih sbb share info nie…. Trima kasih skali lagi… da lame tringin nk D.I.Y mende nie… xkn blajo je electrik tp sume nk bli yea x?? hehe

  8. Salam…saya rasa hendak buat sendiri vs kereta ni…cuma saya nak tau ada ke sama litar yg di tunjukkan dengan yang encik lakukan…terima kasih

Tinggalkan Jawapan

