Cerita Di Kedai Kopi

Siapakah yang rumahnya bil elektrik bawah RM20?

Pembahas A di kedai kopi bertanya, siapakah yang menggunakan eletrik dibawah RM20 itu?

“Rumah aku yang tak banyak peralatan eletrik pun kena bayar lebih dari RM20 sebulan dan tidak layak mendapat bil percuma,” jelas si A memulakan bicara.

“Aku tahu siapa yang layak tidak perlu bayar bil eletrik itu,” kata si B disebelahnya sambil menghirup teh tarik.

“Siapa? tanya si A.

Teruskan membaca

Advertisements

Kenali Empangan Hidroelektrik Kenyir : Stesen Janakuasa Sultan Mahmud

Empangan Hidroelektrik Kenyir atau Stesen Janakuasa Sultan Mahmud adalah sebuah empangan hidroelektrik utama di Terengganu. Ia terletak merentasi Sungai Terengganu lebih kurang 50 km ke barat laut Kuala Terengganu. Binaan ini menghasilkan sebuah tasik yang besar dikenali Tasik Kenyir.

Teruskan membaca

Bil Elektrik RM 20? Kenapa tidak RM 50…

Saya tertarik kepada isu ini apabila kerajaan mengecualikan pembayaran bil elektrik RM20 dari tahun lepas hingga ke Disember 2010. Kalau difikirkan semula bil sebanyak itu bagi pengguna elektrik yang betul2 buat penjimatan pun sudah melebihi RM20. Pengalaman yang kelakar apabila jiran saya cuba untuk mencapai bil RM 20 ini ( ye la kononnya x nak bayar bil – bil free), dia mengurangkan membuka lampu pada waktu malam, hanya 1-2 lampu sahaja, ada ketika rumah dia bergelap dan kurang tengok TV, kurang gosok baju pakai stereka, dan penjimatan yang lain selama 1 bulan. Bila datang bil bulan depan, tgk2 bil. RM 27.00 lebih. Bagi orang kampung yang duduk di kawasan pendalaman penggunaan bil elektrik sebanyak ini mungkin sesuai dan di beri pengecualian, tetapi bagaimana dengan golongan yang sederhana, macam pekerja kilang, pencuci pejabat, penjual goreng pisang & seangkatan dengannya adakah perlu ditingkatkan pengecualian dari RM 20 ke RM 50? Ini hanya pandangan sahaja ye..

Teruskan membaca

Elektrik… tanpamu siapalah kita….

hydro-power

Sentuhan mautmu membuatkan ramai yang kecundang…

Elektrik dihasilkan dengan gumpalan wayar yang berputar (rotor) ‘membelah’ medan elektrik (stator). Dengan mengambil kira prinsip elektromagnet (Hukum Faraday dan Hukum Lenz), interaksi antara wayar bergerak dengan medan elekrik akan menghasilkan ‘potential’ (V). Kesan ini akan menyebabkan arus elektrik akan mengalir melalui konduktor.

Teruskan membaca

Bukti Baru Menyatakan Talian Kuasa Elektrik Voltan Tinggi Sebabkan Kanser

emf

Bukti baru betapa talian kuasa elektrik voltan tinggi menyebabkan kanser dengan menjadikan butiran pencemaran melekat ke paru-paru manusia telah didedahkan oleh pasukan kajian dari Universiti Bristol.

Kajian pasukan itu menunjukkan yang butiran asap kereta mendapat charge elektrik dari talian kuasa elektrik yang menjadikan mereka ‘melekit’- menyebabkan orang yang tinggal berhampiran talian itu terdedah kepada 2 atau 3 kali dos harian bahan cemar yang berpotensi merosakkan peparu mereka.

David Henshaw dari Universiti Bristol berkata penemuan itu ialah ‘hubungkait yang hilang’ yang menunjukkan bagaimana talian kuasa boleh menyebabkan kejadian kanser secara berkelompok- sesuatu yang industri elektrik sejagat telah belanjakan jutaan Pound mengkaji tanpa mendapat jawapan yang tepat.

Teruskan membaca

Penghawa Dingin Yang Jimat Tenaga

Penghawa Dingin

Penghawa Dingin

Keadaan cuaca di Malaysia sekarang ini tidak menentu, kadang -kadang hujan dan kadang-kadang panas. Kita termasuklah saya lebih suka pada persekitaran yang dingin untuk melakukan sebarang pekerjaan. Sudah tentulah penghawa dingin diperlukan untuk merendahkan suhu dan menyejukkan persekitaran yang tertutup.

Jadi sebelum kita memiliki penghawa dingin ini apakah kateria-kateria yang perlu diambil kira. Adakah dari segi wangnya? dari segi sejuknya? dari segi persekitarannya? atau pun dari segi jimatnya? Semua kateria ini perlu untuk memastikan agar penghawa dingin yang akan dipasang ini tidak mendatangkan bil elektrik yang tinggi dan pembaziran dari segi kewangan dalam jangka masa yang panjang. Untuk maklumat lanjut sila klik di sini

Asal Perkataan – ELEKTRIK

elektrik

Orang Melayu dikatakan mengambil perkataan ELEKTRIK daripada perkataan Inggeris yang juga ELECTRIC. Tetapi yang sebenarnya, ELECTRIC itu diambil dari perkataan Melayu campur Inggeris.

Ceritanya… . Pada suatu masa dulu selepas setahun Thomas Edison mencipta lampu, saintis tidak pernah terfikir memberi nama kuasa yang menyebabkan lampu itu hidup. Jadi, entah macam mana semasa lampu mula-mula hendak diperkenalkan di Tanah Melayu, ada seorang Melayu yang bernama Kulup Kalimantang mati-mati tidak percaya pada hasil ciptaan Thomas Edison itu. Semasa demonstrasi diadakan oleh Thomas di Tanah Melayu untuk memperkenalkan lampu itu, Kulup Kalimantang pun berkata dengan kuat.

“Ele..trick aje tu… ele..trick aje… ele trick!”. ( Bermaksud tipu )

Thomas Edison berfikir Kulup berkata begitu kerana mengatakan lampu menyala disebabkan oleh kuasa “ele..trick” . Jadi digunakanlah perkataan “ELE..TRICK” yang dieja ELECTRIC mengikut ejaan orang putih. Sebagai mengingati jasa Kulup Kalimantang menamakan kuasa ELECTRIC itu, maka diciptalah sejenis lampu panjang yang dinamakan lampu kalimantang

P/s : Lawak je..